maandag 29 april 2013

Eindeloos variëren met granny's

Ik heb vaak dat als ik iets heb ontdekt, dat leuk is om te maken, ik helemaal doorsla in varianten van een ontwerp of patroon. Bij het maken van de kettingen bijvoorbeeld. De eerste ringetjes zitten net in elkaar en ik bedenk alweer tal van andere patronen, welke ik zou kunnen uitvoeren.

Zo is het ook met de granny squares. Eenmaal de slag te pakken, bedenk ik van alles wat ik kan haken met de granny square als basis. Waxinelichthouders, kussens, babydeken, sprei, tassen en zeephangertjes.

Al hakend aan een granny square viel mijn oog op mijn pot met gastenzeepjes op de kast. De zeepjes kocht ik bij een schattig winkeltje met brocante en prullaria, voor de helft van de prijs. Alhoewel ik toen nog geen doel had, wist ik dat ze een keer van pas gingen komen. :)

Vervolgens haakte ik 2 granny squares, legde deze met de achterkanten tegen elkaar, deed er een zeepje tussen en haakte ik de squares aan elkaar met de steek waarmee de granny's zijn opgebouwd (3 stokjes, 1 losse en in de hoeken 2 x 3 stokjes met daartussen 2 losse).

Het patroon is heel eenvoudig, maar door kleurgebruik kun je eindeloos variëren.

Pot met gastenzeepjes


Granny's van 5 toeren
Granny's van 3 toeren


 Een persoonlijk gebaar wanneer je (onverwachts) bij iemand op visite gaat. Je hebt er tijd en aandacht aan geschonken, wat de ontvanger zeker op prijs zal stellen.


Benodigdheden: (restje) haakkatoen, haaknaald (ik heb no. 3 gebruikt) en een gastenzeepje.
Tijd: +/- 90 minuten voor een grote zeephanger, afhankelijk van ervaring.

2 opmerkingen: