donderdag 22 augustus 2013

Labels van klei

Toen ik klein was, maakte mijn moeder samen met mij en mijn broer en zus brooddeeg. Van dat enorm zoute deeg, waarmee je figuurtjes kunt boetseren en welke je na het afbakken kunt beschilderen.

Onlangs maakte ik labels van bladmuziek ter decoratie aan mijn creaties en cadeautjes. Ik vond het een ontzettend succes en zie nu in gedachten in ieder lapje vilt, stukje hout, knoopje en papiertje wel een label. :) Met het brooddeeg in gedachten, kocht ik van de week twee pakjes Fimo soft in wit en beige. Ik had bedacht dat ik er labels van zou kunnen maken. :)

Ik heb aardig wat uitsteekvormpjes, maar de maten waren niet goed, dus ik ben bij mijn zus in haar magische bakkast gedoken. Daar trof ik deze uitsteekvormen.


Met een deegroller en wat klei tussen een bakpapiertje en een stuk vershoudfolie, rolde ik de klei uit. Ik verwijderde de folie en stak er vormpjes uit. Met een satéprikker maakte ik in alle vormen een gaatje, wat ik later zou kunnen gebruiken om er een touwtje of lintje door te rijgen.


  
Ik vond de labels erg saai en besloot er wat stempels op te zetten. Ik had zelf de verwachting dat het een zooitje zou worden, maar ik heb er maar één verpest! :) Met een stukje kant probeerde ik wat reliëf te creëren, maar dat gaf niet het gewenste effect. Ik denk dat het kant te fijn was.


Inmiddels heb ik nog een heleboel leuke uitsteek vormpjes gevonden in de hobbybak van mijn zoon Bram. Ik had er niet bij stil gestaan dat hij al heel wat setjes Play Doh heeft versleten en we de vormpjes altijd bewaren. Ik heb nu nog schattige bloemetjes en hartjes liggen, voor een volgende poging. Verder heb ik een super leuk stempeltje besteld, die hierbij zeker van pas gaat komen!


Benodigdheden:
-Klei of brooddeeg;
-Uitsteek vormpjes;
-Stempels en inkt;
-Deegroller;
-Bakpapier en vershoudfolie;
-Satéprikkers.

Tijd:
+/- 30 minuten voor het rollen en uitsteken van 1 pakje Fimo. Vervolgens dien je Fimo 30 minuten af te bakken op 110 graden.


Tips:
  • Je kunt ook stempelen zonder inkt. Na het afbakken kun je met een sponsje met waterverf over het label wrijven. Het label kleurt, maar doordat het gestempelde gedeelte dieper ligt, kom hier geen verf. Dit geeft een leuk effect.
  • Fimo kun je lakken in matte en glanzende lak. Je kunt eventueel eerst iets op de achterzijde schrijven en vervolgens aflakken.
  • Hier kun je een recept voor brooddeeg vinden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten