zondag 19 januari 2014

Miniatuur haken

Miniatuur haken doe je met heel fijn (naai)garen. Ik had online al regelmatig kunstwerkjes zien langs komen. Kleine taartjes, beertjes, uiltjes, autootjes, hoedjes, schoentjes en nog vele andere haak creaties. Ik wilde het eens proberen. 

In één van mijn vele glazen potten, heb ik wat haak- en naaigaren. Sommige klosjes en bolletjes zijn heel oud, maar een paar heb ik onlangs gekocht in een handwerkwinkel, met het doel ermee te miniatuur haken.

Toen iemand mij een poos geleden had gevraagd om een vogeltje van een bepaald patroon te haken, had ik direct de smaak te pakken. Ik noemde het vogeltje Tweet en heb 'm al in diverse uitvoeringen gehaakt, (ze zijn terug te vinden op mijn blog en op mijn Facebookpagina). Ik kan het patroon inmiddels dromen, dus het leek mij zeer geschikt om er een miniatuur van te haken.


Het was behoorlijk priegelen en ik kon er echt alleen bij daglicht aan werken, anders kon ik het gewoonweg niet zien. :) Alhoewel ik heel erg blij ben met het resultaat, is het niet iets dat ik met regelmaat zal doen. Een lamp met loep zou bijzonder geschikt zijn voor het miniatuurhaken. Ik zet 'm op mijn wensenlijstje. :)


Benodigdheden:

- Fijn garen (bijvoorbeeld DMC 80);
- Dunne haaknaald (ik heb 0,6 gebruikt);
- Vulmateriaal;
- Kraaltjes, voor ogen, voetjes en eventueel het snaveltje;
- Bloemetje, vilt of gehaakt;

Geen opmerkingen:

Een reactie posten