zondag 27 oktober 2013

Dezelfde steek, drie keer anders

Voor het opdoen van inspiratie volg ik allerlei handwerkgroepen op Facebook, verschillende blogs en ga ik bijna iedere dag een rondje over verschillende Pinterest borden. Nu de herfst is ingegaan zie je dat mensen beginnen aan het haken en breien van dekens, sjaals, mutsen, collen, wanten, sloffen en sokken. Breiringen, rondbreipennen, haaknaalden, breimachines en gewone breipennen, alle trucjes worden uit de kast gehaald.

Vooral in de groepen op Facebook, merk je dat een aantal mensen het nodig hebben om 'geliked' te worden. In de toon van sommige berichten merk je een bepaalde zelfverheerlijking en lever vooral geen kritiek, want dan is het oorlog. Heel vermakelijk moet ik zeggen, maar uiteraard bijzonder sneu. Gelukkig liggen er vooral gezonde appels op de spreekwoordelijke schaal en delen mensen de meest uiteenlopende patronen en steken.

De col en infinity sjaals (rond doorlopend, ondeindig) spreken mij het meest aan, dus ik ben op YouTube eens gaan zoeken naar een leuke steek en uiteindelijk heb ik me laten inspireren door dit filmpje.

Het filmpje heeft uiteindelijk geresulteerd in een drietal collen in deze steek.




Ons buurmeisje Bo (op de foto) is de trotse eigenaresse geworden van de eerste col, hier uitgevoerd in Neon roze. Ik vind dat hij haar prachtig staat, ze kan deze knal kleur goed hebben.


Mijn moeder vroeg me om een grijze col te haken, deze past bij haar jas en zorgt ervoor dat ze een warme nek heeft met dit weer. Van de wind en kou heeft ze nogal gauw last van haar nek en hoofd. Ze heeft de col nog niet af gezien, dus ik ben benieuwd naar haar reactie.


Enige tijd geleden kreeg ik een aantal bollen met gemĂȘleerde wol van mijn zus. Ik had er niets beters van kunnen maken, want wat is deze col tof geworden. :) Deze col heeft nog geen nieuwe eigenaresse, dus stuur een berichtje als je interesse hebt.

Voor mezelf ga ik van de week beginnen aan een oker gele col, welke kleur perfect past bij mijn navy blauwe jas. Zodra hij af is, zal ik een foto posten.


Benodigdheden:

Voor bovenstaande collen heb ik een dikke wol gebruikt en haaknaald 10-12. Een col haken doe ik zonder patroon. Haak een even aantal lossen, totdat het lang genoeg is en haak de ketting tot een rimg. Ik gebruik voor de losse steken een haaknaald 12 en haak de rest met 10. Dat zorgt ervoor dat de onderkant niet gaat trekken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten